زیباییشناسی باغهای ایرانی هند
نویسنده
چکیده مقاله:
باغ ایرانی در دوره گورکانیان که به دلایل و شرایط خاص سیاسی، تبادل فرهنگی ایران و هندوستان رو به فزونی نهاد، به همراه دیگر محصولات فرهنگی و هنری با سفر به کشور هندوستان دچار تحولاتی شد. این تغییرات را میتوان در سه دسته مورد بررسی قرار داد : شرایط سیاسی و اجتماعی متفاوت، موقعیت جغرافیایی خاص و بستر فرهنگی و تمدنی هند. این پژوهش یکی از عوامل این تغییرات یعنی تأثیر «ذوق و سلیقه» مردمان هند بر باغسازی ایرانی را بررسی میکند. این نوشتار به روش تحلیلی- تفسیری و مطالعات کتابخانهای و مشاهدات میدانی به تشریح ذوق هندی تحت عنوان «تزئینگرایی» میپردازد و اینکه این امر چگونه در تطور باغ ایرانی در هند مؤثر افتاده است. بدینترتیب ابتدا واژه ذوق هندی و تزئینگرا بودن آن بیان میشود، آنگاه به نمونههایی از بروز ذوق هندی در باغ ایرانی اشاره میشود. این دگرگونیها را میتوان در چهار زمینه مشاهده کرد: نخست تقسیمبندیهای ریزتر و تزئینی در پلان باغ؛ دوم آراستن طرح کاشت باغ با گیاهان تزئینی و متنوع؛ سوم جزئیات محوطهسازی و چهارم استفاده زینتی از عناصر طبیعی مانند آب و درخت. پژوهش انجام شده نشاندهنده این اثرگذاری بر صورت باغ در وجوه مختلف و عدم تغییر ساختاری و اساسی در اصول بنیادی آن است. ذوق هندی به عنوان عاملی فرهنگی در لایههای بیرونی ساختار باغ تزئیناتی را وارد و منظر باغ ایرانی را از منظری حماسی خارج میکند.
منابع مشابه
ورود نجوم ایرانی به هند
نجوم ایرانی همراه با نجوم دوره اسلامی از سد? 14م به بعد به طور گسترده وارد هند شد. ابتدا در دوره فیروز شاه تغلق اسطرلاب وارد هند شد و یک اثر سانسکریت با نام یانترا راجا در 1370م توسط ماهندرا سوری تألیف شد. در همان دوره چند اثر سانسکریت در نجوم (یا احکام نجوم) به فارسی ترجمه شد. اسطرلاب به تدریج در هند متداول شد و پادمنابها دومین اثر سانسکریت درباره اسطرلاب را در 1423ق نوشت. در دوران سلطنت دهلی ...
متن کاملتاثیر باغهای ایرانی بر گرافیک محیطی ( بسته - باز ) با هدف یافتن عناصر بکار رفته در باغهای ایرانی
مسئله مورد پژوهش، تأثیر باغهای ایرانی بر گرافیک محیطی (بسته - باز) با هدف یافتن اِلمانهای بکاررفته در باغهایایرانی؛ و نیز ایجاد ارتباط عمیق و کاربردی بین این عناصر با محیط در جهت زیباسازی و اطلاعرسانی، با بهرمندی از تکنیکهای گرافیک محیطی میباشد. لذا با مطالعه تاریخی، توصیفی در هنرباغسازی و باغ آرایی، طی ادوار مختلف و شناخت معانی و مفاهیم اسطورهای و قدّسی از تکتک عناصر باغ با ارائهی چندین نمونه م...
15 صفحه اولروند انتقال باغ ایرانی به هند
باغ ایرانی به گواهی تاریخ از قدیمیترین شیوههای منظرسازی بوده که حاصل تعامل فرهنگی، تاریخی و اقلیمی انسان و طبیعت است و توانسته به بهترین شیوه به آراستن فضاهای انسانی بپردازد. سرزمین ایران به عنوان خاستگاه جغرافیایی این هنر عظیم در مسیر توسعه خود و در دوران مختلف تاریخی گونههای مختلف باغ را از لحاظ کارکردی و کالبدی خلق کرده است. باغ ایرانی در طول تاریخ حیات خود سرمشق و الگویی برای باغسازی ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 3
صفحات 14- 23
تاریخ انتشار 2014-06-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023